Jak vybírat pneumatiky
Výběr pneumatik není jednoduchou záležitostí. Pneumatiky jsou totiž jediným spojením vozidla s vozovkou a styčná plocha má rozměr o velikosti lidské dlaně. Na tom, jak je tato plocha účinná při brždění, aquaplaningu apod. závisí Vaše bezpečná jízda a někdy i zdraví.
Než začnete vybírat pneumatiky, měli by jste se zamyslet nad několika otázkami:
- kdy budu jezdit (zima, léto)
- kde budu jezdit (dálnice, terén)
- kolik prostředků můžu investovat (cena/výkon)
Při výběru pneumatik vycházejte z údajů uvedených ve velkém TP a podle rozměru disků, na které budete pneumatiky obouvat. Ty by samozřejmě měly odpovídat údajům v TP.
Základní termíny důležité pro správný výběr pneumatik:
Rozměry pneumatik - více zde...
- šířka - uváděna v milimetrech - šířka běhounu pneu
- profil - profil je výška bočnice pneumatiky v mm
- průměr - znamená průměr ráfku a je uváděn v palcích
Rychlostní index
Nosnostní index
Sezonnost
Konkrétní výběr pneumatik:
Nad čím přemýšlet při výběru pneumatiky:
- styl jízdy (klidný, agresivní)
- průměrný počet km/rok
- četnost jízd a délku jízd
- rychlostní režim (průměr, rychle, velmi rychle)
- typ a druh a technický stav vozidla
Dále je vhodné zvážit
zda zvolit druh pneu komfortní, které jsou měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, jsou tiché a mají vyšší kilometrový výkon, nebo pneu sportovní, které jsou tužší, ale s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Při agresivní jízdě a rychlých průjezdech zatáčkami, jsou hlučnější, mají nižší kilometrový výkon a nižší komfort jízdy.
Volba typu dezénu:
Symetrická pneumatika:
- používá se většinou na vozy nižší a střední třídy
- dezén je symetrický, pozice na vozidle libovolná
Asymetrická pneumatika:
- určena pro vozy střední a vyšší kategorie vyráběná v komfortním i sportovním provedení
- vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, dle rozlišení musí být takto na vozidlo namontována
Směrová pneumatika:
- určena pro střední a vyšší kategorie, vyráběna většinou v provedení sportovním
- tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku pneu, je to určený směr otáčení na vozidle
- zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a dosahují nižších kilometrových výkonů.